50 év Rocktörténet - Orosháza
Orosháza könnyűzenei élete a XX.sz.második felétől
Az ötvenes évek
Orosháza
város könnyűzenei élete igazából a hatvanas években kezdődött. Az
1956-os forradalom utáni megtorló korszakban nemigen volt lehetősége a
lakosságnak, főleg a fiataloknak, arra hogy helyileg a könnyűzenével
találkozhassanak. Elszigetelten, egy-egy helyen bukkanhattuk csak helyi
kezdeményezésekre. Főként lakodalmakon, búcsúkon tünt fel néha egy-egy
olyan zenekar, mely szórakoztató zenét, vagy könnyűzenét játszott.
Mindenesetre az első ilyen zenekar a The Woodmen volt, mely 1959-ben alakult meg.
The Woodmen
Jelinek János volt a zenekar vezetője, aki pisztonon és trombitán játszott, Vági József gitározott, Hajdu Ferenc szaxofonozott, Czvitkó Gyula gitározott és Nédó Ernő dobolt. A
zenekar főként tánczenét játszott, de már elhangzottak pl. Shadows
dalok is Czvitkó Gyula kiváló játékával. A zenekar, igaz változó
felállásban, de egészen a hetvenes évek elejéig működött, és
megfordultak itt olyan fiatalabb zenészek, mint Rádai András, Plenter Béla, Nádasi János, Szarvas György és Spislyák János,
akik a későbbiekben válnak meghatározó zenésszé a városban. A Woodsmen a
Zenés Presszó-ban, és az Ifjusági Ház-ban lépett fel, majd az Üveggygár
inditásakor az Üveggyári Klub zenekara lett.
A hatvanas évek
Kicsit
változott a helyzet a hatvanas évek első felében, hiszen bármennyire is
el akarta zárni az akkori politikai rendszer a nyugatról beszivárgó
híreket, azok csak megérintették az ország fiatalságát, ezen belül
Orosháza fiatalságát is. A tiltások ellenére egyre többen hallgatták a
Szabad Európa Rádió, A Radio Luxemburg, vagy a BBC magyar nyelvű
adásait, és terjedt a könnyüzene, akkor már beatzene iránti igény.
Orosházán is több fiatal tanult gitározni, dobolni, és más hangszerek
kezelését elsajátítani, és lassan összejöttek a baráti körök, ahol
formálódtak a zenei elképzelések. Emlékszem, hogy az első "erősítő"-ket
magunk fabrikáltuk, többnyire kivénhedt rádiókból, és hangszórókból
állitottuk össze az erősitést, arra kötöttük rá a hangszereket. Persze
ezek a próbálkozások otthon, a lakásainkon történtek hatalmas szülői
ellenállások közepette. Talán ez is oka lehetett annak, hogy az
ugynevezett "első generáció" tagjai a mai napig szeretik a zenét, hiszen
olyan időszakban ismerkedtünk meg a könnyűzenével, amikor az szinte
tiltva volt, és pont ezért izgatott bennünket. Sokunkban megmaradt ez az
érzés, és a könnyüzene (legyen az beat, rock, blues, jazz, vagy
folkzene) életünk végéig elkisér bennünket. Nehéz ezeket a dolgokat úgy
megirni hogy a mai fiatalság meg is értse, hiszen a hatvanas évek ma már
történelem, a mai zenei élettől merőben eltérő közegével. Mindenesetre
elkezdődtek a helyi próbálkozások.
Musical
1960-ban Miklós Kálmán (Canám) trombitás és gitáros megalakította a Musical nevű együttest, mely 1964-ig működött, Darók József klarinétos,szaxofonista, Nagy Lajos harsonás, Szemenyei Jenő zongorista-bőgős, és Feldmann József dobos részvételével. Játszott itt még Apáti János zongorista és Virók Mihály
tenor-szaxofonos is. Mint a hengszerekből is kiderül, dixland-zenét
játszottak, de sok magyar és olasz slágert is feldolgoztak. A régi
Alföld Szálló tánctermében muzsikáltak, és az ott működő tánciskola
házi-zenekara is voltak. A zenekar 1964-ben felbomlott, de tagjai
továbbra is a zene és a művelődés területén tevékenykedtek, pl. Nagy Lajos kultúrház igazgató lett Székutason, Apáti János pedig később zenetanárként élt és dolgozott Németországban. 1964-ben a Musical három tagjából és a The Woodmen két volt tagjából jött létre a Kék Villám együttess.
A Kék Villám együttes
1964
körül megalakult a Kék Villám együttes, mely meghatározója volt
Orosháza hatvanas-évekbeli könnyűzenei életének. A zenekart Miklós Kálmán gitáros alakította barátaival, Feldmann József dobossal, Süle Ferenc ritmusgitárossal, Szemenyei Jenő baszusgitárossal, Hajdu Ferenc szaxofonistával és Vági József
orgonistával. A Kék Villám a Thököly utcán lévő 48-as Olvasó Kör-ben,
vagy ahogy a köznyelv hívta a 48-as-ban játszott rendszeresen, minden
hétvégén táncos bulikon szórakoztatva a fiatalokat. A zenekar magyar
slágerek mellett már játszotta a Beatles, Rolling Stones, Searchers,
Shadows, Kinks, Animals és más angol csapatok dalait is, igen nagy
sikerrel. A zenekar egészen 1970-ig működött, és az évek során
megfordult itt Nédó Géza dobos, majd amikor Szemenyei Jenő távozott, egy sor basszusgitáros is, mint Hajdu László, Vajda Mihály, Tóth Károly. A Kék Villám 1970-es feloszlása után Vági és Feldmann egy uj zenekarba lépett, ez volt a Nox.
Egyéb próbálkozások
Voltak
kezdeményezések Rákóczitelepen és Szentetornyán is, de ezek a csoportok
nem nagyon tudtak közönség elé lépni, lévén semmilyen lehetőség nem
adódott, igy csupán otthon maguknak játszottak, és próbáltak. Ilyen
kezdeményezés több helyen is volt, helytörténetileg ez nem volt fontos,
annyiban azért mégis, hogy ezekből a próbálkozásokból fejlődött ki
egy-egy olyan muzsikus, aki a későbbiekben már ténylegesen csatlakozni
tudott a helyi zene élethez. Gondolok itt olyan zenészekre, mint Nádasi János, Plenter Béla, Kovács Ervin, Szarvas György, Vajda Mihály, és sokan mások.
Ellington – Thomastic
1965-ben a Tiszti Klubban, későbbi nevén Fegyveres Erők Klub-jában kezdett fellépni hétvégenként a Kovács Ervin vezette Ellington együttes. Ebben a csoportban Kovács Ervin gitározott, Nádassy János billentyűzött, Institóricz István dobolt, Vajda Mihály basszusgitárzott és fúvós hangszereken játszott. Később folyamatosan változott a zenekar összetétele, és játszott itt Plenter Béla gitáros, Bogdán Miklós basszusgitáros, Csapó Péter dobos, Mihály Zoltán
énekes, ütőhangszeres, és mások. A hatvanas évek közepére tehát
kialakult két törzshely a városban, és ezeken a szórakozóhelyeken éveken
át rendszeresen minden hétvégén bulik voltak. 1967-re az Ellington
együttes gyökeresen átalakult, és ekkor Csizmadia Béla vette át a
zenekarvezető szerepét, és idővel nevet is változtattak. Ez a formáció
volt a Dzsuvox zenekar elődje. Többször fellépett a 48-as Kör-ben az 1966-ban alakult tótkomlósi Thomastic együttes is, melyben Garay László gitáros-énekes, Csák Ernő billentyűs, Gyurkovics „Heppi” gitáros, és Pipis László dobos szerepelt (később Lovass Mihály és Pál László dobosok).
A hatvanas évek vége
Időközben
a hatvanas évek közepére már eljutottunk odáig, hogy nagy ritkán eljött
egy-egy zenekar Budapestről is Orosházára. Ilyen koncert volt a Flotilla
zenekar fellépése a Vörösmarthy Általános Iskola (akkor III.sz. Iskola)
udvarán. Az idelátogató zenekarok is egyfajta lökést adtak a helyi
zenei élet további fejlődéséhez, de ilyen esemény akkoriban csak elvétve
történt. A fiatalok szórakozása abban a korszakban a hétvégi „bulik”
voltak, melyeken élő zenére táncoltak és szórakoztak. Az un.
„szocialista kúltúra” azomban nehezen emésztette meg, hogy a fiatalság
nagyon vonzódott a nyugati könnyűzenei társadalomban végbement radikális
változásokhoz, és egyre többen érdeklődtek a rockzene iránt. Sokszor át
kellett menni Hódmezővásárhelyre, Szegedre, Szentesre ahhoz hogy jó
zenét hallhassunk, hiszen ezekben a városokban középsikolai és egyetemi
klubokban zajlott leginkább a könnyüzenei élet, de ilyen sajnos
Orosházán nem létezett. Természetesen a nyugati zenei trendek hatással
voltak a fiatalság gondolkodására is, és nem volt meglepő hogy sokan
elhagyták az országot, a jobb, szabadabb élet reményében. Azért voltak
kezdeményezések a városban és környékén.
Andromeda - Etna
Az Andromeda 1969 nyarán alakult, tagjai: Bellágh János gitár, Hopka Imre gitár, Rébék Béla basszusgitár és Nagy József
dob. Rendszeresen felléptek a rákóczitelepi Vörös Csillag Kulturházban,
a szentetornyai Petőfi Kultúrházban, vagy a gyopárhalmi Termelő
Szövetkezet kultúrházában. Az Andromeda tagja volt még Lipták János dobos és Szamedli Mária énekesnő. 1972-ben az Andromeda átalakult és Etna
néven folytatta. A dallamosabb rockzenét játszották, persze főként
angol elöadók dalaival. Az Andromeda-ból Bellágh János és Lipták János
maradt, és a zenekar működése alatt 1979-ig a következő zenészek
játszottak mellettük: Cseszkó Sándor ének, a Csernáczki-testvérek gitárokon, Hegedüs István trombita, hegedű, billentyűk, Tóth Mihály (Göndör) orgona, Volencsik János dob, Berta Pál dob, Krivik György dob. Továbbra is többnyire Rákóczitelepen és Szentetornyán játszottak.
A hetvenes évek
Abban
a korban, amikor már országszerte rengeteg jó zenekar működött, a
hetvenes évek első felében, vagyis a magyar rockzene aranykorszakában
érthetetlen módon Orosházán alig történt valami. A hatvanas években
kezdett zenészek vagy elvándoroltak a városból, vagy abbahagyták a
zenélést. Persze voltak amatőr zenekarok, de ezek is csak helyi és
környékbeli sikereket arattak. Ilyen csapatok közé tartozott a Nox, a Help (később Sirokkó), az Anonim, a Transz, a Flekk, és persze a legismertebb, a Dzsuvox.
Nox
Amikor 1970-ben felbomlott a Kék Villám együttes, annak két zenésze, Vági József és Feldmann József hozta létre ezt a zenekart Pintér János énekes-gitárossal, és Nádasi János orgonistával. A Nox 1973-ig létezett, és ezidő alatt játszott itt Nyakas Péter orgonista, Podmaniczky János gitáros, Csizmadia Béla basszusgitáros, Hajdu Bertalan dobos és Benkő Péter
énekes. A zenekarnak a Petőfi Kulturházban volt a „főhadiszállása” ahol
számos jó műsort adtak. 1973-tól a Nox volt zenészei a Tiszti Klub
házi-zenekarában folytatták pályafutásukat.
Help - Sirokkó
A Help 1970-ben alakult, törzshelyük az ecetgyári klub volt a Bajcsy-Zsilinszky utcán. Itt Nagy György, Csarejs János és Makai Bálint voltak a gitárosok, Békési János dobolt és Piros Lajos
énekelt. Ők már felléptek más településeken is, és bemutatkoztak a
Mezőkovácsházi Beat Fesztiválon is. A Help-ből jött létre 1973-ban a Sirokkó zenekar, mely aztán változó felállásban, de 15 éven át működött egészen 1988-ig. A Sirokkó zenekarban játszottak: Nagy György (gitár), Csarejs János (gitár), Makai Bálint (basszusgitár), Imre Lajos (gitár) és Nagy József dob, később Láposi Attila, Rajki József, Berta Pál, Tóth Zoltán dobosok, Tóth Mihály (Göndör) orgonista, Litauszki György és Urbán György
gitárosok. A zenekar az orosházi Vas-Műanyag KTSZ zenekara volt, de
felléptek a környező településeken, így Nagyszénáson, Mezőkovácsházán és
Csanádapácán is. A Sirokkó már saját dalokat is készített, egyébként a
dallamosabb, Slade, Sweet, Creedence Clearwater-féle irányvonalat
követték.
Szintén a hetvenes évek legelején alakult az Anonim
nevű zenekar, mely főleg Gerendáson, Szentetornyán és Orosházán lépett
fel rendszeresen, és 1970-1975 között legalább öt néven voltak ismertek.
Először Anonim, majd Margó-Group, aztán Wool, Tears, végül Horoszkóp néven játszottak. Ezeknek a csapatoknak fő mozgatói Tóth János gitáros-énekes, és Tóth Tibor gitáros-énekes voltak. Egy csomó zenész megfordult itt, mint Volencsik János, Berta Pál, Lipták János, Nagy József dobosok, Süle Imre, Kovács Ferenc, Sipos Károly, Ambrus Géza basszgitárosok, Farmosi Gyula, Kőrösi László gitárosok, Tóth B.Tibor (Litorál) orgonista.
A Dzsuvox zenekar
A zenekar 1968 nyarán alakult, és korszakának első felállásában számos zenész szerepelt benne. A kezdeti tagok: Szula János, Bánfi Antal, Abonyi Zoltán, Sándor László, Tóth Mihály, Verebélyi Vilmos.
A csapat Orosházán, Nagyszénáson és Békéscsabán lépett fel
rendszeresen. Különösen jól szerepeltek a Mezőkovácsházán rendszeresen
megrendezett fesztiválokon. Az első korszakuk 1974-ig tartott, és sok
tagcsere történt, játszott itt Dénes Gyula, Plenter Béla, Szemenyei László, Göttler Vilmos,Falusi László és Csizmadia Béla.
1974-től 1976-ig tartott a zenekar második korszaka, ekkor már saját
dalokat is irtak, és szerepeltek az 1975-ös Orosházi Beatfesztiválon is.
Ekkor már Csizmadia Béla vezette a csoportot, és jászott itt Putnoki István, Abonyi Zoltán, Rubovszki János, Falusi László, Geéb Lajos, Salamon Ferenc, Jónás János, Rigó János.
1976-ban szerepeltek az országos KI-MIT-TUD műsorában is „Éjjel” című
dalukkal. A zenekar a nyolcvanas évektől kezdve fokozatosan a
vendéglátói zenében tevékenykedett.
Transz - Flekk
A Dzsuvox működése közben 1970-ben Csizmadia Béla és Plenter Béla létrehozott egy csapatot Transz néven, ebben kettejükön kívül Podmaniczky János gitáros és Pipis István dobos szerepelt. Saját dalokat is írtak, és egész Békés-Megyében ismertek voltak. 1973-ban Csizmadia és Podmaniczky Flekk néven vitte tovább a zenekart, Nyakas Péter orgonistával és Hajdu Bertalan dobossal. Stilusukban a soul hangzású rockzene dominált, két évig működtek.
Az Orosházi Beat Fesztiválok
1972-ben
vetődött fel az ötlet, hogy a Petőfi Művelődési Házban Beatfesztivált
rendezzenek, ami aztán hagyomány lett a városban. Ezen az eseményen
szinte majdnem minden alkalommal fellépett helyi együttes is a számos
más városból ideérkező zenekar mellett. Előszöt a Nox volt a résztvevő, majd 1975-ben a II. Fesztiválon a Dzsuvox. A 76-os fesztiválon tünt fel egy nagyon tehetséges és egyéni gitáros, Rakovics István,
aki különdijat kapott kiváló játékáért. Ő később a megalakult
jazz-klubban tevékenykedett, majd Szegedre költözve tovább zenélt, és
önálló lemezeket készített, valamint zenetanárként dolgozott. Ezen a
III. fesztiválon lépett fel az Ördögszekér és a Dzsuvox (immár másodjára). A IV. Orosházi Beat Fesztivál-t 1978-ban rendezték meg, és ezen a Dzsuvox és a Spektrum léptek fel.
Alfa 4
1974 és 1976 között működött az Alfa 4 nevű zenekar, melyben Király Béla orgonista, Rácz László gitáros, Godáts Dénes basszusgitáros és Musztafa László dobos, később Vida László basszgitáros és Godáts Aurél
énekes szerepelt. Ők a néha a Művelődési Házban, az Ifjusági Házban, és
az Ujkígyós-i kulturházban játszottak általában blues-rock zenét.
A hetvenes évek második fele
A
hetvenes évek közepe táján a városba látogató zenekarok szolgáltatták
Orosháza fiatalsága számára az igazi szórakozást. Az évek során játszott
Orosházán a P.Mobil elődje a Gesarol, a Pannonia, melyben Radics Béla, a magyar rockzene koronázatlan királya is szerepelt. De fellépett itt az Illés, az Omega is.
Helyi kezdeményezések továbbra is csak csekély számban történtek. Ilyen volt az 1976 és 1978 között működött Teenager nevű formáció, melyben a Krivik-testvérek játszottak. Krivik Sándor gitározott, Krivik György dobolt, Molnár János és Fehér Béla gitározott, Pavló Ferenc basszusgitározott, és játszott velük később az orgonista Tóth B.Tibor (Litorál) is. Dallamos hard-rockot játszottak.
A hetvenes évek második felében egy Pleskonics András,
"Plesi" nevű fanatikus jazz-rajongó addig-addig küzdött, míg a
Művelődési Házban létrehozta az orosházi Jazz Klub-ot. Igaz hogy nem túl
sok tagja volt a klubnak (ugy kb 70) de rendkivül jól működött, és ez a
klub volt az mely idevarázsolta a városba a magyar jazz-élet akkori
legjobb képviselőit. Fellépett itt Gonda János, Szaniszló János, Másik János és sokan mások. Ez volt az az időszak, amikor az East együttes gyakran fellépett a Művelődési Házban. A hetvenes évek végén az Angliából hazatért fanatikus lemezgyűjtő Mihály Zoltán
indította el az akkori "Piros" Presszóban rendszeresen megtartott
rock-diszkót Rock Panoráma címmel. Hála az akkori vezetőnek, Metálné
Magdika Néninek minden hétvégén kemény bulik zajlottak ebben a
presszóban, mindaddig míg a hatóság közbe nem lépett, és leállítatta az
egészet. Azért majdnem egy évig működött ez a rock-diszkó. Az első
orosházi rock-DJ Mihály Zoltán a hetvenes évek végén és a nyolcvanas
évek elején a Tótkomlós-i Spektrum zenekarban énekelt, és néha Orosházán is felléptek. A Rusznák György-vezette Spektrum-ban kezdte pályafutását az a Mészáros Rudolf gitáros, aki később a szegedi Isis-ben játszott, de szerepelt egy ideig a Szikora Róbert-vezette ER-GO-ban is. A Spektrum további tagjai voltak: Ujvári István (fúvóshangszerek), Kovács „Kokesz” János (dob), Osztroluczki Barnabás (basszus). A Spektrum-ból néhány tag egy fiókzenekart hozott létre, ez lett az Alibi. Itt Rusznák György, Mihály Zoltán, Tóth Zoltán, Lázár Péter, Garai Péter játszott. Az Alibi később, a kilencvenes években megujult és ismét működött. A hetvenes évek végén létezett kb. két évig a SEW nevű együttes, melyben Zsoldos István (basszusgitár), Stadler Ferenc (gitár), Balázs János (gitár) és Holecska Lajos (dob) szerepelt. Főként a volt ecetgyári klubban (ujabb nevén Uj-Élet TSZ Kultúterem) játszottak hétvégenként.
A nyolcvanas évek
A
nyolcvanas években egy uj generáció jelentkezett a zenei életben is. A
városban sajnos továbbra is pangott a zenei élet, de azért voltak
próbálkozások. Ilyenek voltak a hetvenes években indult Beat
Fesztiválokat felváltó Rock Fesztiválok is. Ezeken aztán olyan helyi
zenekarok is bemutatkozhattak mint a Czári Balett, a Vizió, a Manhattan, majd később a Charlotte és a B.E.
Valahogy
Orosháza városa sosem volt „vevő” a könnyüzenére, ezért mint a hetvenes
években, a nyolcvanas években is inkább a környező városokban, és
településeken volt komolyabb könnyüzenei élet. Ilyen hely volt pl.
Tótkomlós is. Orosházán megalakult a Block együttes, és ujabb próbálkozások történtek az élő-fellépések „feltámasztására”. Ilyen hely volt a Talon nevű kocsma, melyet kissé átalakítottak, és itt rendszeresen feléptek helyi zenekarok.
Block - Alibi
A zenekar a kilencvenes évek legelején alakult, és blues rock zenében utazott. A zenekar tagjai voltak Adamik János és Farkas Tibor gitárosok, Ulrich József basszusgitáros-énekes-harmonikás és Zsedényi Péter
dobos-basszusgitáros. Amiért kiemelkedett ez a csapat a többi közül, az
a tény, hogy ők szorgalmazták hogy létrejöjjön az első „blues-kocsma” a
városban. Ez volt a Talon, ahol aztán a Block rendszeresen fellépett,
később más bandák is játszottak itt. A Block volt az első zenekar, mely
Orosháza testvérvárosában Nagykárolyban (Románia) is fellépett. A Talon
kb.két éven át működött mint koncert-hely, és itt jöttek össze a későbbi
időben alakuló helyi zenekarok tagjai is. Játszott itt pl. a Kulturális
Szemle vagy az Angels is. A Block együttesben szerepelt még Hegedűs Zoltán (fuvola, szájharmonika, gitár, ütősök), Kugyela Eörs (gitár) és Lénárt Ferenc (szájharmonika), György Mihály (ének) és Sárecz Viktor (dob). A Block együttes átalakult amikor Lázár Péter érkezett a csoportba, és ettől kezdve mint Alibi léptek fel a Talon-ban.
A kilencvenes évek
A kilencvenes évek legelején, a rendszerváltás után volt egy helyi rádió, a Rádió 47, és ott minden vasárnap volt hallható a Rock Panoráma
műsora, melyet az Ellington egykori zenésze szerkesztett. Majdnem egy
éven át felhangzott a műsor szignálja, de aztán uj tulajdonos került a
rádió vezetésébe, és a rockenét "elfelejtették". A kilencvenes években
ismét jött egy uj generáció, mely már a friss, modernebb és egyben
merészebb hangzásvilágot képviselte. Ez volt az alternativ korszak, és
Orosházán ekkor alakultak olyan zenekarok mint a már említett Kulturális Szemle, a Charlotte de Harlotte, a First, vagy az Angels. 1993-ban próbálkozás történt a Talon feltámasztására, és egy jó ideig a Rusznák György gitáros-énekes vezette Spektrum Blues Band játszott itt. (Rusznák György, Ulrich József, Adamik János, Asztalos Andor). Játszott itt még az Ex-Block is mely a régi Block zenészeiből jött létre, tagjai: Farkas Tibor, Sárecz Viktor, György Mihály, Násztor Róbert, Fejes Péter. A
Talon presszó a későbbiekben Sasfészek, majd Cápa Söröző néven működött
tovább, de rock és blues-koncertek már csak alkalmanként voltak a
terítéken.
Dili-Dal együttes
Orosháza könnyűzenei életében mindenképpen komoly szerepet játszik 1986 óta a Dili-Dal
együttes, mely elsősorban az egészen fiatal korosztályt, a gyerekeket
célozta meg muzsikájával. Állandó résztvevői minden gyerek-műsornak
hosszú évek óta. A zenekar felállása többször is változott az évek
folyamán, a kétezres években leginkább a Béres Enikő (ének), Fehér Béla (gitár), Zimányi József (gitár), Asztalos Andor (dob), Feldmann Tibor (billentyűk) Verasztó Attila
(basszusgitár) felállásban játszik manapság. Műsorunkban kezdettől
népszerű előadók dalai szerepelnek mint, Halász Judit, Bojtorján, 100
Folk Celsius, Eszményi Viktória, stb. Céljuk továbbra is a gyerekek
szórakoztatása maradt. Az együttes több száz sikeres műsorral a háta
mögött, ma is a gyerekek kedvenc zenekara Orosházán.
Kulturális Szemle együttes
1990
és 1998 között működtek Orosházán, Délkelet-Magyarországon. Stílusuk a
punkrocknak az alter és indie irányzatokkal határos ága. A zenekarban Kugyela Eörs gitározott, Feldmann József dobolt, Széplaki Imre basszusozott és Fejes Péter
énekelt. Ebben az időszakban országszerte felléptek számos klubban és
fesztiválon, közben pedig technikai és anyagi lehetőségeik függvényében
rögzítették felvételeiket. Két alkalommal miniturnén vettek részt
Franciaországban és Belgiumban, külföldi kapcsolataik révén világszerte
több válogatáskazettára kerültek fel számaik, melyeket szerte a világon
terjesztettek. Itthon a műfaj sok (azóta) neves előadójával léptek fel
közösen, többükkel ma is jó kapcsolatot tartanak fenn. Kétségtelen, hogy
az Orosházi zenekarok közül a Kulturális Szemle érte el a legnagyobb
sikereket, hiszen országosan ismert csapat voltak. Működésük során
számos önálló műsoros kazettájuk jelent meg, majd 1998-ban bemutatkozó
albumuk is.
First együttes
A First a kilencvenes évek közepén alakult Orosházán. A korai felállásban Leszkó Róbert (gitár), Melega Krisztián (ének), Pintér Tamás (basszus) és Sárecz Viktor (dob) szerepelt. Valójában a Charlotte de Harlotte
nevű csapat utódjának számít a banda. Előbbi főleg külföldi alternatív
nótákat nyomott, de ebbe lassan beleuntak, saját dalokat akartak, és
1996-ban a Charlotte de Harlotte megszünt, helyébe a First lépett. Az
akkori Kétárbócosban mutatkoztak be, mely a post-punk és az alternatív
zenét kedvelők „főhadiszállása” volt, majd rendszeres fellépéseiket a
Cápa Sörözőben tartották (volt Talon). Két év után már nemcsak Orosházán
léptek fel, hanem a környező városokban és településeken is. A
kilencvenes évek vége felé tagcserék jöttek, Pintér Tamás helyére Ullrich József (Öcsi) került, míg Sárecz Viktor dobost Asztalos Andor
váltotta. Fokozatosan változott zenéjük, ez a fiatalabb uj tagoknak és a
vokalista lányoknak is köszönhető volt. Ebben az időszakban játszott
velük Feldmann Tibor (billentyűk) és a volt-Kulturális Szemle gitárosa Kugyela Eörs is. Később ujabb tagcserék jöttek, Albert Zoltán lett a basszusgitáros és Béres Enikő
énekesnő is ekkoriban érkezett. Zenéjük jócskán megváltozott, a
keményebb rockhazásoktól lassan távolodtak. Rengeteget léptek fel, majd
az alapító Leszkó Robert 2007-ben kivált, helyére Bagaméri András gitáros lépett, és Berki Lilla énekesnő is ekkor játszott a zenekarban. A ma is működő First a
Béres Enikő (ének), Melega Krisztián (ének), Albert Zoltán (basszus), Asztalos Andor (dob), Feldmann Tibor (billentyűk), Bagaméri András (gitár) összeállitásban sok sikeres bulit játszik Orosházán és más városokban is.
A 2000-es évek, napjaink
A
kétezres évek első felében a helyi próbálkozások viszonylag csendben
zajlottak, az állandóan változó First-ön kívül nem volt kiemelkedő
zenekar a városban. A kétezres évek második felében mintha valami
megmozdult volna Orosháza könnyűzenei életében, hiszen szokatlanul sok
amatőr együttes alakult, és bontogatta szárnyait, csak ezekről a
zenekarokról sajnos jó ideig nem sokat tudhattunk, mert nem nagyon volt
bemutatkozási lehetőségük. Aztán lassan valami megmozdult, megalakult a Folkográfia, mely egy hagyományőrző egyesület „saját” csapata volt, és a felújított Petőfi Művelődési Ház-ban
is egyre gyakrabban hallhattunk könnyüzenei eseményekről. 2009-től
kezdve minden évben megrendezésre került a Rockvetélkedő, mely
játékosságával, derüs hangulatával ma már része a helyi könnyüzenei
életnek. Az uj évezred első évtizedében olyan zenekarok jöttek létre,
mint a Bad Dolls, a Délibáb (majd Jammy), a Nézőpont Kérdése, a megujult Vízió, a Taurus Memorial Band, a Neander, a Black Band, a Methexis, a Revízió, a Mr.Shame, a Relax, a Kon Tiki, a Rock Me Right és nem utólsósorban az Örökség.
2010-ben megalakult az Orosházi Rock És Blues Egyesület,
melynek tervei között szerepel egy Rock-Blues Klub megnyitása,
elősegítve a helyi zenekarok bemutatkozását. Egyszeriben számos uj, vagy
„régi-uj” zenekar mutatkozott be a rendszeressé váló nyári
fesztiválokon, és ugy néz ki jelenleg, hogy esély van Orosházán arra,
hogy a könnyűzenének elismert helye legyen a művészetek palettáján.
Befejezés
A
beat és rockzenének mindig is voltak és lesznek olyan alakjai, akik
sosem váltak, vagy válnak népszerűvé, de fanatikus és szenvedélyes
zeneszeretetükkel részesei a könnyüzene nagy családjának. Ha nem is
alakítottak komoly zenekarokat, de „magányos farkas”-ként mégiscsak
formálói és egyes esetekben inspirálói voltak más, később sikert aratott
zenészek játékának, így közvetve, de hatással voltak az orosházi
könnyűzenei életre. Következzen néhány példa az ilyen és hasonló
muzsikusokról. Szarvas György
gitárosnak soha nem volt önálló zenekara, otthon nyűtte a gitárját napi
4-6 órán keresztül, és ha adódott alkalom, tudását nyilvánosan is
bemutatta. Rendkivül sokoldalú volt, mindent játszott, jazzt, bluest,
beat-et, rockot, és a hetvenes évek legelején volt egy alkalmi
formációja, mellyel Salgótarjánban, Budapesten, Tótkomlóson és
Hódmezővásárhelyen is "beugrott" egy egy zenekar koncertjének
szünetében, mert akkoriban még voltak szünetek is a bulikon. A mai napig
foglalkozik a zenével, igaz már csak napi 1-2 órában. Pécsi Béla
orosházi fiatalember műszerész lévén, saját erősítőket gyártott, és
maga is gitározott otthon, és ezekre a gyakorlásokra számos haver és
barát is beszállt. Lelkes amatőr volt, aki alig húszévesen elhagyta az
országot, ma már Amerikában él családjával. Nádasi János
kiváló orgonista volt, virtuóz játéka már 16 éves korában kitünt, és
nem is véletlen hogy több orosházi zenekarban is játszott, majd ezek
után profi zenésznek szerződött és Svédországba ment, ahol különféle
szórakozóhelyeken, hajókon, bárokban lépett fel és dzsessz-es játékával
sikereket aratott, ő a kivétel. A Krivik-testvérek
a hetvenes évek eleje óta imádják a rockzenét, maguk tanultak
gitározni, dobolni, és zenekarokban is szerepeltek (Etna, Teenager). A
mai napig életük része a rockzene. Hetényi László gitáros is régóta játszik, több zenekarban is fel-felbukkan, és a mai napig aktiv. Balogh Endre (Dákó)
egy rendkivül agilis gitáros, aki már tizenéves kora óta játszik
hangszerén. Volt néhány zenekaralakítási kisérlete, de nem nagyon jött
össze semmi, viszont állandó résztvevője volt minden könnyűzenei
eseménynek, ami Orosházán történt. És akkor itt zárjuk le az emlékezés
csatornáit, mert számos nevet kellene felsorolni, akik a
hatvanas-hetvenes években, és a későbbi évtizedekben a "nagy család"
részesei, tagjai voltak.
Ez
a visszaemlékezés mintegy ötven évet foglal magába, és ezúton kérünk
elnézést azoktól a zenészektől és elöadóktól, akik kimaradtak ezen
összeállításból, hiszen a teljességre való törekvés sokkal hoszabb
kutatómunkát igényel, talán a jövőben ez is megtörténik. E sorok írója
is elkötelezett a zene irányába, hiszen kilenc éves kora óta (az ötvenes
évek vége) foglalkozik a könnyűzenével, mondhatni egyidős a rock-al.
Hatalmas lemezgyüjteménnyel, szakirodalommal rendelkezik, és maga is
megpróbálkozott ismereteinek összefoglalásával, több-kevesebb sikerrel,
ez az összeállítás is ezek közé tartozik.
Mihály Zoltán
Orosháza 2011.
Köszönöm! Kőrösi László fia vagyok és örülök, hogy valahol valamilyen szinten őrzik édesapám emlékét! Nagyon köszönöm! Grat az oldalhoz!
VálaszTörlésKedves Zoltán!
VálaszTörlésFantasztikus, amit alkottál! Köszönjük! És külön örülök, hogy én is részese lehettem annak a nagyszerű korszaknak! Gratulálok a munkádért!
Egy ma is aktívan rock zenét játszó zenész, Dr Mustafa László
Kellemes meglepetés volt a lap felfedezése. Bizonyos fokik érintettje vagyok a történelmi visszaemlékezésednek. Csarejs János vagyok és főként Help együttesben tevékenykedtem, 1974. évben abbahagytam. A Móni gitárom még meg van (meg gyűjtöm is a régi ipartörténeti műemlékeket), Reginát is szereztem. ha kerestek kőkorszaki képeket, rendelkezem néhány halvány kópiával.
VálaszTörlésGratulálok újkori történelmi kutatómunkádhoz, egy kérdésem lenne; többször is szóba került a Mezőkovácsházi beatfesztivál, mintha anno készült volna valamilyen hanganyag. Mennyire kutatható fel annak létezése.
Küldenék két képet Hajdú Berci archivumából a Flekk együttesről, de hova? Tagja volt még Benkő Benedek, a PMK munkatársa, az Orosházi Beat Fesztivál létrehozója. 1978-tól Tatabánya VMK igazgatója, ott hozta létre a Nemzetközi Jazz Tábort.
VálaszTörlésSziasztok! Van valami ikonikus hangszeretek, melyet sziveen kiállítanátok a Rockmúzeumban Budapesten?
VálaszTörlésÜdv
Kelemen András
elnök
06305424315
volt egy vaskereszt alaku gitárunk a 70-es években egy Békéscsabai hangszerész Segervajder Jenő bácsi csinálta ,ha érdekel utánanézek hol van
TörlésKőszőnőm a megemlékezést a TEENAGER egyúttes nevében,sajnos Pavlo alias ZSIDO Feri már nincs kőzőttűnk
VálaszTörlésJó az összeállítás, de ne feledkezzünk meg a háttér emberekről sem akik létrehozták a technikai háttér és azt működtették.
TörlésKöszönöm.Brovinszky
Köszönöm. A Kék villám és a Nox együttes tagja, Vági József volt az édesapám. Nagyon sokat mesélt azokról az évekről. Sajnos már nincs közöttünk, de biztos vagyok benne, hogy nagyon örülne, ha látná ezt az oldalt. Végtelen köszönet az oldalért.
VálaszTörlés